Pod Grzechoczącymi Koścmi

Strona główna

MENU

SONDA

20

Lut 10

Odgrywanie postaci

Odgrywanie postaci, jest jedną z najważniejszych rzeczy w RPG. Stwarza to dobrą atmosferę w czasie gry, a przez to rozrywka staje ciekawsza i przyjemna.

Ułatwia także MG(Mistrzowi Gry) prowadzenie przygody. Powinniśmy się w pewien sposób utożsamiać z postacią. Czuć, co ona czuje, myśleć w podobny sposób(Nie powinno się oczywiście przekładać tego na świat realny). Pomóc może w tym napisanie historii postaci, co stworzy jej portret psychologiczny. Dlatego podczas tworzenia postaci powinniśmy, zaplanować nasza postać. Napisałem o tym w artykule o tworzeniu postaci :)
Ale wracając do tematu.
Według mnie MG powinien powiedzieć graczom czy chciałby, aby sesja była poważna czy luźna i śmiechowa. Oczywiście nie można przesadzać i kurczowo się trzymać się któregoś z tych rodzajów gry. Należy mieszać, byś mniej więcej po środku. Aby np. rozluźnić się podczas przygody klimatycznej, a być zdenerwowanym, kiedy sytuacja zaczyna się zaogniać. Tak samo nie można przez cały czas się śmiać, gdyż może to zepsuć grę. W tym momencie gracze wiedzą czy mogą robić jakieś żarty i głupie akcje. Czy mają grać poważnie, wykazywać się pomysłowością, powagą. Następną ważną rzecz w czasie gry jest fakt traktowani postaci jak jednorazowego przedmiotu, coś co może zginąć „i co z tego? Stworze nową” albo „i co z tego, mam jeszcze punkty przeznaczenia”. Nie powinniśmy rzucać się naszą postacią na wszystko, co wygląda inaczej niż my, lub co według nas jest słabsze lub bezbronne. Goblin zawsze może wezwać resztę grupy, a wieśniak straż miejską lub „kolegów”.
Powinniśmy traktować naszego bohatera jak żywą postać, która nie chce zginąć i za wszelką cenę będzie walczyć o przeżycie. A do tego istnieje cos takiego jak StrACH. Tak to jest rzecz, o której wiele osób zapomina. Nasza postać się boi, jeżeli cos jest większe lub brzydsze albo jest tego dużo. Jest to chyba największy błąd niektórych graczy, nie uznają strachu, ani obaw przed niczym. A do tego rzucają się na każde żywe stworzenie(dobre czy złe), nie myśląc o konsekwencjach. Oczywiście sytuacja się zmienia, kiedy przygoda z góry zapowiedziana jest na „hack and slash”, czyli kto więcej zabije i w jakim stylu. Aha, co do stylu nasza postać to nie Neo, a gra to nie Matrix. Prawa fizyczne obowiązują(pomijamy oczywiście systemy gdzie mechanika na to pozwala). Nie powinniśmy myśleć o skokach na 4 m., bieganiu po ścianach, pływaniu w zbroi płytowej i tym podobnych. Oczywiście, jeżeli MG na to pozwala, wszystko jest w pożądku. Aha jeszcze jedna charakter, większość większość nas nie patrzy na charakter naszej postaci, tylko zachowuje się wedle własnej woli. Według mnie jest to błąd, gdyż jeżeli miało by tak być to, po co byłyby charaktery? No właśnie, powinno się jednak tego przestrzegać, dobra postać nie zabije bezbronnego wieśniaka, a zła nie uratuje księżniczki bez należytej nagrody(przykład trochę zły, ale wierze że wiecie o co mi chodzi:P).Natomiast postać neutralna powinna stać pośrodku a nie robić raz dobre rzeczy raz złe, powinna to wyśrodkować :)

Jest to oczywiście zestaw praw i sposobów na odtwarzanie postaci i dobra grę według mojej opinii. Nam dobrze się grało przy ego typu założeniach. Każdy może się z nimi oczywiście nie zgodzić.




1 Star2 Star3 Star4 Star5 Star (No Ratings Yet)
Loading...
Współpracujemy
Q-workshop EA Polska Fabryka Słów Wydawnictwo Portal Cenega Kuźnia Gier