Pod Grzechoczącymi Koścmi

Strona główna

MENU

SONDA

17

Sty 11

Dragon Age: Przewodnik po DLC

Do premiery Dragon Age II zostały już tylko dwa miesiące. Większość z Was nie może się już zapewne doczekać. U nas w redakcji panuje taki sam nastrój :) Przyćmiewa go chyba jedynie jeszcze bardziej wyczekiwany przeze mnie i Marithę Mass Effect 3, ale o tym kiedy indziej. Ponieważ czas do premiery trzeba jakoś przetrwać – chciałbym zaproponować wam ponowne przejście Dragon Age: Origins. Nuda? No jak się przeszło grę 3 razy z rzędu to jasne, że nuda. Ale jest na to kilka sposobów. Jeśli wcześniej nie zwracaliście uwagi na rozszerzenia oferowane przez DLC – teraz jest dobry czas by się im przyjrzeć i ponownie odwiedzić Ferelden. Jak wiemy z oficjalnych doniesień, wydarzenia drugiej części gry będą miały miejsce między innymi podczas wojny z Mrocznym Pomiotem, która była przecież głównym wątkiem części pierwszej. Możemy się zatem spodziewać odwołań, miejsc a nawet postaci, które połączą obie części w spójną całość. Właśnie dlatego, na chwilę przez premierą, warto sobie przypomnieć jak potoczyły się losy Szarych Strażników.

UWAGA! Zakładam, że do tego czasu każdy przeszedł Dragon Age przynajmniej raz. Jeżeli jednak dopiero teraz siadacie do gry – miejcie się na baczności, ponieważ poniżej może się pojawić kilka spoilerów!

Dodatki w Dragon Age dzielą się na dwa rodzaje. Pierwszy z nich to rozszerzenia wprowadzające nowe miejsca, wydarzenia oraz przedmioty do oryginalnej kampanii Origins. Najlepiej zainstalować je przed rozpoczęciem nowej gry, tak, by w trakcie rozgrywki nic nam nie umknęło. Rozszerzenia tego typu wydano w sumie trzy (nie liczę opisanego na końcu pakietu podarunków):

1200 punktów

Stone Prisoner / Kamienny Więzień

Ten dodatek był dostępny z pierwszym wydaniem gry. Dlatego jeśli kupiliście grę na samym początku i nie był to egzemplarz używany – powinniście mieć w pudełku stosowny kod aktywacyjny. Jeśli jednak go nie posiadacie – cena jest dość wysoka, bo za ten DLC trzeba zapłacić 1200 punktów BioWare. Warto jednak to przemyśleć, albowiem daje on nam możliwość rekrutacji golema imieniem Shale. Jest ona (tak, to golem płci żeńskiej) w pełni kompletnym towarzyszem, czyli możemy liczyć z jej strony na docinki, udział w dialogach fabularnych oraz prowadzenie dyskusji z innymi postaciami w drużynie. Jest w grze kilka miejsc, w których obecność Shale może mieć wpływ na nasze decyzje. Oczywiście oprócz dodania lokacji gdzie przyłączamy golema, jest też jej misja lojalnościowa. W trakcie wędrówek po Głębokich Ścieżkach, Shale zwróci nam uwagę na zupełnie nowy krasnoludzki Thaig, który możemy splądrować. Słowem – czekają nas dwie nowe lokacje, kilka niezłych przedmiotów oraz naprawdę unikalny bohater.

Ocena: 8/10 (duży minus ze względu na cenę)

560 punktów

Warden’s Keep / Twierdza Strażnika

Twierdza w Solider’s Peak jest opuszczonym i posępnym miejscem. Jeśli początkowa, dość ostra, walka z watahą upiorów was nie odstraszy (nie zalecam szturmowania zaraz na początku gry, najpierw przyłączcie Shale lub przejdźcie Wieżę Magów) z pewnością będziecie chcieli odkryć mroczny sekret ukryty w jej lodowatych murach. Jest to tajemnica rzucająca cień na niemal nieskazitelną reputację Szarych Strażników. W miarę odkrywania nowych poszlak przyjdzie nam podjąć kilka trudnych decyzji, których konsekwencje zostaną ujawnione w epilogu kampanii. Co ciekawe, cały koncept już na początku uczy nas „motta” Dragon Age – „świat nie jest czarno-biały, a my nie bez powodu nazywamy się szarymi strażnikami”. Słowem, jak tylko poczujecie się na siłach, sprawdźcie swoje siły i trzeźwość osądu w tej misji. Nie należy też zbytnio zwlekać, gdyż skarby jakie znajdziemy przydają się najbardziej na początku gry. Należą do nich magiczne przedmioty, kufer w którym będziemy mogli składować część naszego ekwipunku oraz dwie zupełnie nowe umiejętności. Poza tym, chyba każdy chciałby wejść w posiadanie Warden Commander Armor Set :)

Ocena: 10/10

400 punktów

Return to Ostagar / Powrót do Ostagaru

Po klęsce pod Ostagarem chyba każdy chciał wrócić na pole bitwy i poszukać ciał poległych towarzyszy. Właśnie dlatego powstał niniejszy DLC. Przede wszystkim oferuje on nam możliwość odwetu na Mrocznych Pomiotach oraz odnalezienia ciał Króla Cailana i naszego mentora – Duncana. Co za tym idzie, czeka nas kilka niespodzianek oraz sytuacji, przez które narodzi się w Was prawdziwa żądza zemsty i wymierzenia sprawiedliwości. Nasze trudy zostaną jednak wynagrodzone, albowiem pod koniec dnia dowiemy się więcej o Alistarze i Wynn (nawet sama gra sugeruje zabrać ich do Ostagaru ze sobą), odzyskamy złoconą zbroję płytową Cailana oraz oręż Duncana. Słowem – sporo przydatnych przedmiotów. Niestety dodatek jest krótki i w 90% składa się z wycinania w pień hord przeciwników. Właściwie tylko 2 momenty można uznać za fabularne, ale nie spędzimy na nich więcej niż 5 minut. Jeśli nie macie chrapki na przedmioty ani potrzeby pochowania poległych w bitwie – ten dodatek nie wzbudzi w was specjalnych emocji…

Ocena: 6/10 (choć Maritha dałaby więcej)

160 lub 240 punktów

Festive Day Gifts and Pranks / Świąteczne Podarunki i Psikusy

Mimo niskiej ceny tego DLC spodziewałem się po nim czegoś więcej. Właściwie to są to dwa różne dodatki (po 160 punktów za każdy z nich), ale można je kupić w pakiecie (za 240 punktów). Założenie jest proste: prezenty (gifts) podnoszą poziom poparcia u członów drużyny o 50, podczas gdy psikusy (pranks) obniżają go o tę samą wartość. Część z nich po użyciu pozostawia w ekwipunku specjalny przedmiot którego może użyć tylko przypisany do niego towarzysz. W przypadku Leliany jest to na przykład lutnia na której nasza bardka będzie mogła coś zagrać. Niestety efekt jest raczej rozczarowujący, ponieważ nie dodano do gry żadnych nowych animacji. Efekt jest taki, że Leliana kładzie na ziemi coś na kształt gitary akustycznej i wykonuje nad tym w kucki animację rozbrajania pułapki, podczas gdy my słyszymy kilka nut nadających się co najwyżej na dzwonek komórkowy. Naprawdę, żal na to patrzeć. Sten ma się na szczęście trochę lepiej – odczytuje nam kilka linijek Qunarijskiej modlitwy za zmarłych. Resztę będziecie musieli odkryć sami, ale tylko jeśli naprawdę nie macie już co zrobić z wolnymi punktami. Właściwie to jedyna zaleta tego DLC to możliwość szybkiej zmiany usposobienia bohaterów do naszej postaci. Uważam jednak, że psuje to frajdę z samej gry, gdzie poparcie przyjemniej zdobywa się przemyślanymi dialogami i prezentami których przecież w podstawowej wersji gry jest sporo.

Ocena: 3/10

Drugi typ dodatków do Dragon Age to osobne kampanie, które wybieramy opcją „Other Campaign” w menu głównym. W dwóch z nich wcielamy się w gotowego bohatera, podczas gdy w pozostałych możemy zaimportować postać którą graliśmy w podstawową kampanię DA: Origins. Większość z nich została już wcześniej opisana na łamach naszego serwisu więc poniżej znajdziecie linki do pełnych artykułów oraz opis Darkspawn Chronicles które jakoś wcześniej mi umknęły :)

400 punktów

Darkspawn Chronicles / Kroniki Mrocznych Pomiotów

Muszę przyznać, że o tym DLC przypomniałem sobie dopiero zasiadając do pisania niniejszego przewodnika. Pomysł grania pomiotami wydał mi się początkowo nudny, ale po kilku minutach gry okazało się, że byłem w błędzie. Jak się okazuje, przedstawiona tu historia alternatywna pokazuje co mogło by się stać gdyby nasza postać w DA nie przeżyła ceremonii Dołączenia, a wojska walczące z Arcydemonem były prowadzone przez Alistara. Oczywiście idzie mu znacznie gorzej niż nam kiedy przechodziliśmy grę :) Właśnie dlatego my wcielamy się w Hurloka Alfa i prowadzimy hordy pomiotów na Denerim. Podstawą naszej rozgrywki jest umiejętność przyłączania wszystkich napotkanych pomiotów do swojej drużyny. Oczywiście jednocześnie możemy ich mieć na raz tylko 4, ale jeśli któryś polegnie lub nie spełnia naszych oczekiwań możemy natychmiast go zastąpić. Niesamowitą frajdę daje przyłączenie i sterowanie Ogrem, jest to siła niemal nie do przebicia. W trakcie rozgrywki napotkamy też przedstawicieli wszystkich innych ras i klas pomiotów które w normalnych warunkach zabijaliśmy na pęczki. Kolejnym świetnym elementem gry jest możliwość zmierzenia się z bohaterami którzy dotychczas byli po naszej stronie. Nie zdziwcie się zatem gdy nagle z karczmy wypadnie na nas Oghren lub Sten, a nieprzemyślane starcie z Bannem Teagan’em może kosztować naszego drogocennego Ogra życie. Także finałowe starcie gdzie ratujemy Arcydemona przed śmiercią z rąk drużyny Alistara wygląda dokładnie jak finał gry widziany oczyma pomiotów. Naprawdę – jeśli nie macie oporów przed zabijaniem waszych ulubionych bohaterów – zagrajcie w ten dodatek, czeka was sporo frajdy :)

Ocena 9/10

560 punktów

Leliana’s Song / Pieśń Leliany

Ten dodatek był dla mnie wielkim rozczarowaniem, ma jednak swoje dobre strony.

Przeczytaj pełną recenzję.

Ocena 5/10


400 punktów

Golems of Amgarrak / Golemy Amgarraku

To DLC jest przeznaczone dla hardkorowych graczy, a jego poziom trudności jest dużo wyższy niż to, co prezentują inne dodatki. Jednocześnie jest to bardzo udana i klimatyczna kampania.

Przeczytaj pełną recenzję.

Ocena 9/10


560 punktów

Witch Hunt / Polowanie na Czarownice

Chyba najbardziej oczekiwany DLC ze wszystkich opisanych. Ukazał się bardzo późno i przyniósł dość mieszane uczucia. Mimo to uważam, że przynajmniej niektórzy (w tym ja) zaspokoili nim swoją ciekawość i zamknęli rozdział związany z pewną wiedźmą. Jest to także jedyny jak dotychczas dodatek któremu musiałem wystawić dwie oceny :)

Przeczytaj pełną recenzję.

Ocena obiektywna (dla zwykłych, nie zaangażowanych emocjonalnie, graczy) 6,5 / 10

Ocena subiektywna (dla kochanków, przyjaciół i wrogów Morrigan) 8,5 / 10

Nie sądzę by ukazały się jeszcze jakieś dodatki do Dragon Age: Origins. Prędzej spodziewałbym się DLC do Dragon Age II, które mogą się bardziej dogłębnie odwoływać do pewnych wydarzeń z pierwszej części. Jednakże o tym przekonamy się za kilka miesięcy. Jednego natomiast możecie być pewni – gdy tylko pojawią się pierwsze DLC do DAII – my zrecenzujemy je dla was pierwsi ;)

PS: Spodziewajcie się przewodnika po DLC do Mass Effect 1 i 2 już w lutym!




Współpracujemy
Q-workshop EA Polska Fabryka Słów Wydawnictwo Portal Cenega Kuźnia Gier