Pod Grzechoczącymi Koścmi

Strona główna

MENU

SONDA

18

Mar 10

„EON. Powrót Lustrzanego Smoka”, recenzja

“Kobietom nie przysługuje miejsce w świecie smoczej magii. W powszechnym mniemaniu wprowadzają pierwiastek zepsucia do rzemiosła lorda Smocze Oko, nie posiadają też fizycznej siły i żelaznej woli, niezbędnej do zjednoczenia się ze smokiem.

Uważa się, że niewieście oko, zbyt często zapatrzone w siebie, nie potrafi ogarnąć natury świata energii” – to zdanie najbardziej przykuło moją uwagę w momencie, kiedy oglądałem okładkę książki ‚EON. Powrót Lustrzanego Smoka’.

 

Moim zdaniem na pierwszy rzut oka  na okładce widnieje postać kobiety zasłaniającej ciało wielkim mieczem, siedzącej na łapie ogromnego czerwonego smoka.

 

Pierwsze strony książki prezentują mapę terenów pałacowych oraz kalendarz Imperium Niebiańskich Smoków. Wszystkie te elementy zawierają nutkę orientu znanego nam z Chin czy z Japonii.

 

Czy mamy do czynienia z książką, której wydarzenia rozgrywają się w odległej Japonii? Moim zdaniem nie. Autorka powieści, Australijka Alison Goodman poprzedziła jej napisanie wieloma podróżami do krajów Wschodu. Zapoznawała się tam z miejscowymi legendami i tradycjami, a także uczyła się sztuki walki mieczem. Dzięki temu pisząc, łatwiej było jej oddać klimat powieści fantasy.

 

Dzięki jej podróżom i badaniom powstał świat podobny do starożytnych Chin, acz jednak inny, przepełniony magią, ludowymi przesądami i urzeczywistnianymi legendami. Pełne napięcia sceny walki opisują taniec walczących zawodników w sposób wręcz doskonały! Także sama sztuka posługiwania się mieczem została przez autorkę opisana wyśmienicie – każdy z układów odpowiada jednemu z dwunastu zwierząt kalendarzowych: Szczur, Wół, Tygrys, Królik, Smok, Wąż, Koń, Kozioł, Małpa, Kogut, Pies oraz Świnia.

 

Czy to coś przypomina? Według mnie tak: w podobny sposób nazywane są sztuki walki w Chinach – styl tygrysa, małpy etc. Nie jestem znawcą, ale to pierwsze skojarzenie, jakie się nasuwa.

 

Porównując styl Alison Goodman do innych autorów, widzę dużą różnicę. Według mnie jej książka pisana jest w sposób lekki, a przejścia miedzy scenami opisywane płynnie, dzięki czemu całą powieść czyta się bardzo przyjemnie, a strony kończą się niestety, bardzo szybko.

 

Co do fabuły, to od samego początku książka wciąga czytelnika w swój świat, zawiłe ceremoniały i rytuały obowiązujące w cesarskim pałacu. Po przeczytaniu całości mogę śmiało stwierdzić, iż opracowanie dworskich zawiłości i intryg wyszło autorce w 100 procentach.

 

A jak się miewa wątek główny? Rozwija się powoli. W trakcie czytania niektóre motywy mogą wydawać się nam niepotrzebne, jednak wraz z rozwojem fabuły nabierają one znaczenia. Dzięki tak pokierowanej akcji, całość tworzy wizerunek świata, który żyje własnym życiem oraz bohatera będącego jego częścią (a nie, co bardzo ważne, na odwrót). Mnie osobiście ten sposób przedstawienia fabuły bardzo się podoba i uważam, że każda książka powinna być tak pisana. Czytelnik nie powinien spodziewać się kolejnych zdarzeń, ale raczej powinien być przez autora zaskakiwany.

 

Po przeczytaniu książki mogę stwierdzić, że pozostawia ona po sobie wspomnienia mile spędzonych chwil w Imperium Niebiańskich Smoków oraz głód wiedzy, co wydarzy się dalej.

Ostatni rozdział pozostawia po sobie wiele nierozwiązanych wątków i tajemnic. Pozwala na domniemanie kolejnych wydarzeń, ale jednocześnie podsyca chęć przeczytania dalszych losów Eona, które ukażą się w Polsce miejmy nadzieję, że niedługo.

 

Podsumowując, w mojej ocenie powieść EON zasługuje na wysoką pozycję i dobre miejsce na naszych półkach z książkami, przez oryginalność swojego świata oraz styl, w jakim została napisana.

 

Warto także nadmienić, iż książka zdobyła liczne nagrody i wyróżnienia:

– Najlepsza Powieść Fantasy – Aurealis Award (2008)

– Honor Book – James Tiptree Jr. Award (2008)

– Notable Book – CBCA Awards (2009)

oraz znalazła się w ścisłej trójce finalistów Victorian Premier’s Literary Awards (2009).

 

Patrząc na to co osiągnęła, tym bardziej ją polecam. To pozycja, którą warto się zainteresować.

 

 

EON. Powrót Lustrzanego Smoka

Alison Goodman, przekład: Dariusz Kopociński

Format: 144×208 mm, 576 stron

Wydawnictwo TELBIT, luty 2010

Fallen




Współpracujemy
Q-workshop EA Polska Fabryka Słów Wydawnictwo Portal Cenega Kuźnia Gier