Pod Grzechoczącymi Koścmi

Strona główna

MENU

SONDA

21

Kwi 13

Heraldyka w RPG by wyrdhamster

1. Wstęp

Herby i heraldyka w światach gier RPG to często temat pomijany lub traktowany po macoszemu. Wielu graczy czy Mistrzów Gry po prostu nie interesuje się tym fragmentem uniwersów w jakich grają – a to błąd. Przyznam szczerze że choć sam mam ponad dekadę eRPeGowego doświadczenia, dopiero niedawno odkryłem jak bardzo ciekawy i pożyteczny temat to jest.

English: Jastrzębiec coat of arms by Zbigniew ...Herb Jastrzębiec z „Herbów szlachty polskiej” Zbigniewa Leszczyca (Photo credit: Wikipedia)

A wszystko to dzięki mojemu ulubionemu settingowi do D&D –Greyhawk – oraz serialowi o pewnym sobieŻelaznym Tronie;-) UWAGA! Zaznaczam że nie jestem profesjonalnym heroldem (?) i jeśli piszę bzdury, proszę o wybaczenie i poprawienie mnie.

 

2. Dlaczego?

Zacznijmy od początku więc – dlaczego w ogóle zainteresować się heraldyką na potrzeby gry RPG? Krótka odpowiedź brzmi: nie trzeba, ale warto. Dłuższą najlepiej przedstawić w punktach:

 

Heraldyka to

  • …wyróżnienie – użycie herbu to nadanie czemuś oficjalnego statusu reprezentacji danego szlachcica bądź rodu. Jeśli postacie działają w barwach konkretnego lorda to oznacza że on sam je wybrał by go reprezentowali. Jeśli zaś sami gracze dostają od monarchy tytuły i ziemię, to właśnie ich herby i barwy odznaczają ich od pospólstwa.
  • …wstęp do intryg – tam gdzie jest władza, tam są i spiski. Skoro barwy i herby nadają ludziom praw jako reprezentantów konkretnego rodu, to wrogowie tej rodziny mogą przebrać swych podwładnych w stroje konkretnej familii by swymi nikczemnymi uczynkami okryć ją hańbą. Jeśli oficjalne lub prywatne dokumenty są opatrzone pieczęcią szlachcica, to wystarczy ją zmienić by ważne informacje przeszły w niepowołane ręce.
  • …dobra łamigłówka – idea za symboliką herbów jest taka że lennicy większych rodów mają w swych herbach symbolę rody zwierchniego lub nawiązują do nich. To sprawia że w świecie gry istnieją setki herbów, wiele podobnych do siebie, ale nie tych samych. Rozszyfrowanie do którego z rodów należą konkretne barwy czy pieczęć może być dobrym zadaniem intelektualnym dla graczy.
  • …kolor w świecie gry – można by powiedzieć że ubarwia dosłownie. ;-) Każdyherb to grafika taka jak symbol religijny czy znak organizacji który można pokazać graczom by zwiększyć ich imersje w świat gry. Ważna jest też – w tym aspekcie – angielska nazwa dla herbów, czyli coat of arms. Dosłownie tłumaczyło by się to jako „płaszcz wojsk” i pozwalał na odróżnianie wojsk danego szlachcica od innych jak sztandar na polu bitwy. Dodając herby do gry łatwo można skupić uwagę graczy choćby na elementach wojskowych czy feudalnych i ubarwić sesje.

Herby Wielkich Rodów w "Grze o Tron"

Herby Wielkich Rodów w „Grze o Tron”

 

3. Jak?

Kiedy omówiliśmy już powodu po co wprowadzać heraldykę do gier fabularnych, czas na porady praktyczne. A zatem jak…

 

  • …stworzyć herb

Zacznijmy od tego jak można stworzyć herb na potrzeby gry. Skorzystamy tu z aplikacji sieciowej powstałej na fali popularności serialu Gra o Tron – chodzi o program nazywany Join the Realm Sigil Generator, która ma uroczą wersję polską i łączy się z kontem Facebooka. Parę chwil z appką i powstał prosty, acz klarowny herb rodu Litwinów. ;)

 

Herb Litwinów

 

Program pozwala na tworzenie i zaawansowanych grafik czy nawet nie-średniowiecznych herbów, co może być przydatne do zrobienia symboli gangów czy organizacji w settingach innych niż fantasy. No i jest fajne. ;)

 

  • …”czytać” herb

Sztuka „odczytu” herbu zwana jest blazonowanie. Tak naprawdę w zupełności wystarczy że będziesz znał podstawy jej. Zalinkowany artykuł z Wikipedii powinien wystarczyć.

BlazonowanieBlazonowanie, czyli kolejność odczytu herbu. 1 – kolor pola tarczy, 2 – figury, 3 – mobilia herbowe, 4 – hełm (w heraldyce polskiej można pominąć), 5 – korona lub zawój (można pominąć), 6 – klejnot, 7 – elementy dodatkowe klejnotu, 8 – labry, 9 – dewiza herbowa

Na potrzeby gry korzystamy jednak, tak naprawdę z dwóch rodzajów opisów – pełnym i skróconym. Pełny to przedstawione powyżej blazownowanie – stosuje się go przy opisie dokładnym herbu lub na oficjalnych okazjach.

Skrócony ogranicza się opisu koloru i samego godła herbowego. Stosuje się go do skróconego opisu rodu. Na powyższym obrazku właściciel herbu mógłby określać się jako „herbu Złota Lanca„. Na tej samej zasadzie herby Wielkich Rodów z Gry o Tronto odpowiednio  „Szary Wilk” dla Starków, „Biały Lew” dla Lanisterów, „Złoty Kraken” dla Greyjoyów oraz „Czarny Jeleń” dla Baratheonów. W ten sposób polecam rozmawiać zazwyczaj w czasie gry o herbach i rodach. I łatwo dzięki temu mówić o członkach rodów czy ich reprezentantach jako „Wilkach”, „Lwach” czy „Krakenach”.

Tu jeszcze jedna, ważna uwaga – zazwyczaj łatwo jest określić kolor danej figury na herbie. Czasem jednak zdarza się iż dane godło ma dwa lub więcej kolorów, zwłaszcza w heraldyków opartych o system anglosaski. Wtedy można użyć określeń takich jak mozaikowysrokaty czy wielobarwny. Kiedy jednak raz określono dany herb należy trzymać się danego nazewnictwa. Poniżej przykład z Greyhawka.

Herb "Mozaikowy Lew"

Herb „Mozaikowy Lew”

 

 

 4. W grze

Skoro wiemy już jak zrobić herb na potrzebę gry czy jak opisywać to co na nim jest, czas na porady jak wykorzystać ta wiedzę w grze. A zatem, drodzy czytelnicy…

Herby na sesji jako…

  • … łamigłówka

Dowiedzenie się czyj jest herb kluczowy dla obecnej fabuły gry może być sprawą życia czy śmierci! Nie wspominając że jest wspaniałym zadaniem intelektualnym dla samych graczy urozmaicającym rozgrywkę.

No więc dajemy im wydrukowany herb i zostawiamy by się z tym sami męczyli? Można i tak, zwłaszcza jeśli są jakieś zbiory heraldyczne dla danego uniwersum w postaci choćby grafik najważniejszych rodzin. Czasem jednak utknął oni w czarnym punkcie. Albo postacie chcą w końcu wykorzystać tą swoją umiejętność „Heraldyka” wykupioną na początku kariery. ;) I właśnie po to przedstawiam te wskazówki mechaniczne poniżej.

Po pierwsze – rozszyfrowywanie herbów jest dość trudne. Nie bardzo trudne, czy kosmicznie trudne – po prostu trudne. Dla tego przygotowując test dla postaci patrzysz do sekcji mechaniki systemu w którym gracie o poziomach trudności testu na TRUDNE. Najczęściej będzie to rzut na Intelekt, Inteligencje czy podobną cechę w mechanice, ale w tym wypadku to system ma racje – więc sprawdź jak to w nim jest. Po drugie, pierwszy rzut można zrobić od razu – w końcu herb albo się rozpoznaje, albo nie. Za to powtórki czy kolejne rzuty wymagają już badań w księgach – kolejne rzuty można robić po dniu analizowania genealogii i heraldyk z ksiąg. Po trzecie – pierwszy sukcesu daje jedną z poniższych wiadomości. Kolejne sukcesy lub podbicia ( zależnie od mechaniki systemu ) dają pozostałe informacje, w tempie jeden do jeden. Po czwarte – powtórne rzuty muszą przebić wcześniejsze wyniki o sukces lub podbicie by dowiedzieć się czegoś nowego. A teraz infomracje jakie można wyciągnąć z rzutu:

 

  1. Barwy: To właśnie kolory najczęściej określają konkretny krąg powiązań z jakimi rodami dany herb jest powiązany. Przyjmuje się ze wasal „dziedziczy” kolorystykęseniora i może tylko nieznacznie ją zmodyfikować. Więc o ile dany herb nie należy do wielkiego rodu, w takim razie barwy wskażą z jaką znaną rodziną pozostaje w relacjach feudalnych.
  2. Godło: Czyli „symbol” rodu. Zazwyczaj związana jest z historią bądź mitem założycielskim danej rodziny. Dodatkowo, konkretne motywy na godła – istoty mityczne, zwierzęta, znaki – są typowe dla konkretnych rejonów. Stąd zazwyczaj już z tego i pierwszego punku da się określić konkretny ród korzystający z herbu.
  3. Motto: Ostatnim znaczącym elementem jest dewiza rodowa. Tłumaczenie jej bardzo wiele może pomóc w zrozumieniu historii  ale też i  sposobu działania danej rodziny. Sukces w tej części pozwala rozgryźć postaci typowe zachowania rodu. Opierając się na przykładzie Gry o Tron motto Starków „Nadciąga zima” implikuje że zawsze są oni gotowi na najgorsze i że nie zajmują się oni sprawami nie ważnymi. Z kolei zawołanie Greyjoyów „Nie siejemy” oznacza że zajmują się łupiestwem i walką, nie zaś nadzorem i hodowlą. A Lanister „Zawsze spłaca swe długi” więc można być pewnym iż co ci obieca, to słowa dotrzyma, nie ważne co.

 

Poniżej przedstawiam przykładowe testy dla popularnych mechanik.

 

D&D: Rzut na Inteligencję Poziomie Trudności 15 pozwala określić barwy, a więc też ogólną relację wasala. Wynik 20 z kolei poda już nazwę rodu z określeniem dokładnym lokalizacji głównej siedziby. W końcu, wynik 25 poda motto rodziny wraz z interpretacją ich zachowania przez wieki.

 

Savage Worlds: Jeśli w settingu istnieje Wiedza ( Heraldyka ) to wykonuje się rzut na nią o Poziomie Trudności 4. Jesli niema tej Umiejętności lub  podstać jej nie posiada – wykonuje rzut na Wiedzę Ogólną z PT 6. Pierwszy sukces i podbicia dają odpowiednio efekty opisane jak w D&D.

 

  • …nagroda

To tutaj wrzucamy wszelkie tytuły szlacheckie i godności nadane przez monarchów w świecie gry. Najlepiej jest by przed oficjalnym nadaniem wymysleć nazwę herbu opartą o zasługę która przeważyła o nobilitacji – na przykład Zerwikaptur od ścięcia trzech głów jednym cięciem – i danie czasu graczowi na spokojnie przedstawienie swej wersji herbu. Czyli pozwolenie na pobawienie się Sigil Generatorem;)

 

5. Podsumowanie

W tym wpisie starałem się przedstawić ile pożytku może przynieść do gry fabularnej wprowadzenie tematu heraldyki. Mam nadzieję że dość was nim zainteresowałem i zachęciłem. Jeśli macie jakieś uwagi bądź  przemyślenia co do dalszych zastosowań herbów w grze RPG – gorąco zachęcam do komentowania tego tekstu. ;)

 

Oryginalny tekst znajdziecie tutaj.




Współpracujemy
Q-workshop EA Polska Fabryka Słów Wydawnictwo Portal Cenega Kuźnia Gier