Pod Grzechoczącymi Koścmi

Strona główna

MENU

SONDA

6

Lis 11

TROM w przygotowaniu

A tak o swoim projekcie piszę jego twórcy:

Ogólnie…

TROM jest grą fabularną osadzoną w konwencji science fiction. Gra jest jeszcze w fazie tworzenia i potrzebne są duże nakłady pracy, poprawki oraz rozpisanie części fabularnej. Projektem zajmujemy się już dwa lata, jednak tak długi czas jest spowodowany przerwami oraz licznymi zmianami, które zmieniły koncepcję gry. Pracujemy we dwójkę, uzupełniamy się nawzajem pomysłami oraz testujemy nasz pomysł na sesjach. W przyszłości chcielibyśmy wydać TROM w formie książkowej, a następnie dalej rozwijać.

 

Prawdziwa przyszłość, czyli mocne Sci-Fi

Klimat, jaki będą mogli odczuć uczestnicy rozgrywki, można porównać trochę do tego ze “Star Wars” jednak nasz jest o wiele bardziej realistyczny. Budując świat, stawialiśmy przede wszystkim na prawdziwość oraz prawdopodobną wizję świata. Chcemy, aby poruszając się po wszechświecie, gracz mógł doświadczyć to, co ludzie będą w stanie zrobić za kilka tysięcy lat.

 

Założenia Projektu:

  1. Przedstawiciele obcych form życia mają wychodzić poza stereotypowe archetypy, mają być dla ludzi inni, obcy, a także niezrozumiali. Ich anatomia ma odbiegać od wyeksploatowanej w systemach RPG postawy humanoidalnej. Wygląd i rozumowanie innych form życia różnią się od ludzkich, gdyż wyewoluowali oni w innych warunkach. Żaden gatunek ani frakcja nie są w założeniu „złe” lub „dobre”, dochodzi między nimi zarówno do konfliktów jak i do współpracy.
  2. System ma być w założeniu czystym Sci-Fi bez jakichkolwiek elementów fantasy, parapsychizmu i paranormalnych. Pozbawiony będzie również „ostatecznego” wroga zagrażającego istnieniu świata (np. Chaos, Moloch).
  3. Rozwój postaci będzie oparty na postępie umiejętności, ale będzie pozbawiony klas. Tworzenie bohatera ma dawać swobodę możliwości, więc każdy wybierze takie umiejętności jakie będzie uważał za najlepsze.
  4. Wybór rasy ma ogromny wpływ na preferowany styl gry. Oprócz cech i umiejętności, gatunki różnią się od siebie stylem prowadzenia postaci, więc każdy będzie mógł wybrać swój indywidualny.
ŚwiatTworzone przez nas uniwersum ma być realistycznym, czystym science fiction, pozbawionym elementów, które uważamy za niepasujące do tej konwencji. Pierwszym z nich jest jakakolwiek forma magii, mocy, zdolności psionicznych, paranormalnych lub innych podobnych. Trom jest światem czysto fizycznym, pozbawionym jakiejkolwiek sfery magicznej. Następnym elementem, który nie pojawi się naszym w świecie, jest ostateczny przeciwnik, zagrażający jego istnieniu. Tak samo w ogóle nie mają istnieć frakcje bądź rasy w pełni “dobre” lub “złe”. Chcemy, aby wykreowany przez nas świat, był żywy i różnorodny, a nie spolaryzowany na czerń i biel. Jednakże ma być to świat pragmatyczny, pozbawiony skrupułów, w którym cel często uświęca środki, a moralność jest przeżytkiem.

 

Obcy

Uważamy, iż kreowany przez nas świat powinien być zamieszkany przez obcych, jak najbardziej odmiennych od nas, aby nie byli oni ludźmi w “gumowych przebraniach”. Dlatego całkowicie odrzuciliśmy antropomorfizm w ich kreacji. Staramy się, aby ich anatomia była obca ale zarazem uzasadniona, aby nie byli wymyśleni na siłę. Sposób myślenia i charakter kosmitów opisujemy z ludzkiej perspektywy, używając ludzkich określeń jako analogii, a nie precyzyjnego opisu. Skutkiem tego postanowiliśmy, że liczba obcych gatunków będzie ograniczona do trzech, ponieważ wolimy wykreować trzy odmienne rasy, niż stworzyć szeroką menażerię niczym nie odróżniających się gatunków. Jeśli chodzi o paradoks grywalności, w zamierzeniu, odmiennych od ludzi istot, to sądzimy, iż przy tak małej ich gamie, ograniczenie możliwości gry tylko do ludzi, zuboży grę i odbierze graczom możliwość spróbowania odmiennej rozgrywki bez potrzeby modyfikacji przez nich zasad. Problemem w takiej sytuacji jest “uczłowieczanie” mających być przecież odmiennymi, obcych, z drugiej strony ten sam problem istnieje przecież w systemach osadzonych w realiach fantasy. Nie wszyscy obcy będą grywalni. Zamierzamy pozwolić na grę tylko trzema rasami, wliczając w to ludzi. Jedna z ras obcych, z powodu swoich założeń, nie może być grywalna, co nie znaczy, że nie będzie można natrafić na nią w trakcie przygód.

 

Mechanika

Opracowując aspekt mechaniki systemu, oparliśmy go na kilku założeniach. Jednym z tych założeń jest wykonywanie testów pojedynczą kością k30, przy czym duża część tych testów jest przeciwstawnych. System postaci oparliśmy na otwartym zbiorze umiejętności i zdolności, które gracz sam rozdziela dla swojej postaci bez wybierania gotowych klas. Zrezygnowaliśmy z systemu uniwersalnych punktów doświadczenia na rzecz poziomów rozwoju samych umiejętności, co skutkuje tym, że rozwijają się tylko te, o których awans zadba gracz oraz te, z których po prostu korzystał nawet jeśli nie są one priorytetem rozwoju jego postaci. Mechanika walki cechuje się dużą złożonością, gdyż chcemy, aby czynnik taktyczny miał znaczny wpływ na wynik starć, a szczęście nie było decydujące. Chcemy, aby korzystanie z umiejętności cybernetycznych, nie ograniczało się tylko do rzutu wykazującego czy akcja się udała czy nie. Pracujemy nad systemem dającym szansę na większe zaangażowanie się w prowadzeniu działań w sieci, które mogą stanowić formę starć z systemami bądź innymi użytkownikami.

Więcej informacji znajdziecie na oficjalnym blogu projektu TROM.




Współpracujemy
Q-workshop EA Polska Fabryka Słów Wydawnictwo Portal Cenega Kuźnia Gier