Pod Grzechoczącymi Koścmi

Strona główna

MENU

SONDA

27

Maj 10

Tworzenie postaci w RPG

Kiedyś już pisałem artykuł na ten temat, ale było to dawno temu, jeszcze w czasach liceum, więc pomyślałem, że najwyższa pora odświeżyć ten temat.

Tworzenie postaci w grach typu RPG to według mnie jeden z najprzyjemniejszych ich aspektów, to moment, kiedy przyjmujemy nową tożsamość, co zarazem stanowi kwintesencję tych gier. Pozwala nam to na praktycznie dowolne kształtowanie bohatera, którego przygodami pragniemy pokierować. Musimy nadać mu unikalny wygląd oraz ukształtować jego charakter, dzięki czemu będziemy mogli lepiej się wczuć w odgrywaną przez nas postać, oraz w pełni czerpać z uroków gry, wraz ze wszystkimi jej pomniejszymi aspektami. Przecież sam sens gier role playing, zasadza się właśnie na odgrywaniu postaci.

Od czego by to zacząć? Po pierwsze potrzebujemy pomysłu, myśli przewodniej, którą będziemy się kierować w czasie gry. Jeżeli jednak nie posiadamy takowego pomysłu to o wiele ważniejszą rzeczą jest mieć ogólną koncepcję postaci. Może się ona pojawić chociażby w czasie przeglądania podręcznika bądź w przypadku cRPG, kiedy korzystamy z kreatora postaci. W tym miejscu stawiałbym koncepcję wyżej, niż sam pomysł na już konkretnie zdefiniowanego bohatera. Bez względu na to czy mamy w głowie pomysł na postać, czy też nie, to najpierw powinniśmy sobie odpowiedzieć na kilka pytań: czy chcemy skupić się na rzucaniu kostkami i samej grze czy nad wczuwaniem się w postać? Wolimy mieć bohatera, który jest silnym wojownikiem, czy też intelektualistą? Chcemy być dobrzy, czy źli? Na tym etapie nie powinniśmy się męczyć nad drobnymi szczegółami, a jedynie skupić na samym zarysie, z którego to później będziemy powoli kształtować swoją postać.

Kolejnym krokiem będzie wybór rasy dla naszego podopiecznego. Wbrew pozorom nie jest to prosty wybór, gdyż w większości, o ile nie we wszystkich systemach wiąże się to z pewnymi konsekwencjami. Zarówno tymi dobrymi jak na przykład plusy do atrybutów fizycznych, ale także negatywnymi, jak chociażby minusy do zdolności umysłowych. Zwykle jest tak, że nie ma rasy, która jest dobra w każdym aspekcie, za zwyczaj podniesienie jednych wartości jest równoznaczne z obniżeniem pozostałych. Jeżeli jesteśmy nastawieni na grę w sama w sobie to wybierzemy na pewno rasę odpowiadającą najbardziej klasie postaci, jaką obraliśmy za cel. Natomiast w przypadku, kiedy chcemy odgrywać postać, jak aktor w teatrze to wybór może być o wiele bardziej skomplikowany. Mam na myśli tutaj przypadki, kiedy świadomie decydujemy się na wybór, który, mimo iż nie jest najlepszy z punktu widzenia mechaniki gry, to jednak pasuje do naszej ogólnie przyjętej koncepcji.

Kolejnym krokiem w czasie tworzenia postaci jest wybór dla niej klasy, czy też jak zwykło się mawiać profesji. Według mnie możemy je podzielić na kilka archetypów: wojownika – który jest siłą uderzeniową drużyny, łucznika/łowcę – który atakuje wrogów z dystansu, kapłana – postaci, która leczy rannych towarzyszy oraz maga – osoby, która swoimi czarami potrafi spalić całą wioskę. Należy jednak pamiętać, iż w wielu systemach nie ma stricte zdefiniowanych klas postaci. Naszego bohatera tworzymy wtedy nie poprzez wybór konkretnej klasy, ale kształtujemy go poprzez odpowiednie rozdysponowanie punktów umiejętności (np. Wampir – Maskarada).

Zatem jaką klasę wybrać? To już indywidualna decyzja każdego gracza. Prędzej czy później podczas tworzenia postaci musimy się zastanowić czy chcemy walczyć w pierwszej linii, czy też na odległość. Możemy także w ogóle nie chcieć walczyć, a jedynie wspomagać naszych towarzyszy w walce. I tutaj znowu pojawia się pytanie czy chcemy odgrywać postać czy nie? Jeżeli nie, wybór jest bardzo prosty i nie zajmie długo. W przeciwnym wypadku staje się to trudniejsze. Jako przykład dam pewnego wojownika – wielki, silny i doskonale wyszkolony. Istna maszyna do zabijania, ale nie do końca. Osoba grająca nią dodała mu jedna utrudniającą grę wadę – lęk przed krwią. Wojownik bał się krwi i mdlał na jej widok. Ktoś może zapytać, co to za wojownik? Nie nadaje się do niczego, a jednak istotą stworzenia takiej dziwnej postaci było właśnie odgrywanie jej, skupienie się na aspektach czysto teatralnych, a nie na utrwalonych schematach wynikających z powszechnie przyjętych przekonań o archetypach osobowościowych związanych z profesją.

Patrząc na powyższy przykład mogę powiedzieć, ze tworzenie postaci to rzecz indywidualna. Każdy gra bohaterem, którego dopasowuje do swoich oczekiwań. Tak, aby gra bez względu na to czy gramy w papierowe RPG czy też komputerowe sprawiała nam przyjemność.

A jak Ty drogi czytelniku tworzysz postać?

Zapraszamy do dyskusji na forum.




Współpracujemy
Q-workshop EA Polska Fabryka Słów Wydawnictwo Portal Cenega Kuźnia Gier