Pod Grzechoczącymi Koścmi

Strona główna

MENU

SONDA

30

Mar 13

Pyrkon 2013 – relacja

Festiwal fantastyki Pyrkon 2013 dobiegł końca. Odbył się on tradycyjnie w pierwszy weekend wiosny, tym razem w dniach 22-24 marca. Święto miłośników fantastyki na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich obchodziło w tym roku ponad 12 500 osób. Wynik ten potwierdza status poznańskiego festiwalu jako największego w Polsce. To nie jedyna rzecz świadcząca o rozmiarze przedsięwzięcia. Na Pyrkonie mogliśmy zobaczyć setki punktów programu, dziesiątki pokazów i wystawców oraz dziesiątki tysięcy godzin pracy włożonych przez organizatorów (Klub Fantastyki Druga Era oraz organizator Games Room Gramajda) w ciągu roku aby przygotować tak niezwykłe wydarzenie. Ale po kolei…

Pierwsze wrażenie dotyczące Pyrkonu nie było zbyt dobre. Nieodśnieżone chodniki stały się prawdziwą pułapką dla gości zmierzających ku wejściu zachodniemu na Targi (od ul. Śniadeckich), natomiast kolejki do akredytacji straszyły długością przy obu wejściach.

Kolejki podczas pierwszego dnia Pyrkonu 2013 (fot. Marcin Pflanz)

Kolejki podczas pierwszego dnia Pyrkonu 2013 (fot. Marcin Pflanz)

Jednak po przejściu bramek kontrolnych każdy uczestnik na dobre zapominał o drobnych niedogodnościach i z szerokim uśmiechem wkraczał do zupełnie innego świata.

Atmosfera tegorocznej edycji Pyrkonu była niesamowita. Hale Targów Poznańskich zmieniły się w iście fantastyczną krainę między innymi za sprawą pomysłowych wystaw, pokazów i oczywiście stałych bywalców każdego konwentu, czyli cosplayerów.

Szturmowcy z Gwiezdnych Wojen

Szturmowcy z Gwiezdnych Wojen (fot. Marta Moszyńska)

Zjawiskowa Isabell w towarzystwie wszego szanownego redaktora ;) (fot. Marta Moszyńska)

Zjawiskowa Issabel w towarzystwie waszego szanownego redaktora ;) (fot. Marta Moszyńska)

Program Pyrkonu był tak rozbudowany i wrzechstronny, że niemożliwym byłoby napisać tu o wszystkim, jednak postaram się przybliżyć najciekawsze jego punkty.

Na początek warto wspomnieć o tegorocznych gościach konwentu.
Największe kolejki po autografy ustawiały się do Grahama Mastertona, znanego twórcy horrorów, a także do Jacka Dukaja, bardzo cenionego i wielokrotnie nagradzanego twórcy polskiej fantastyki. Nie można także zapomnieć o Johnie Wick’u, twórcy gier, najbardziej znanego ze stworzenia dwóch systemów: Legendy Pięciu Kręgów oraz 7th sea. Poza nimi Pyrkon swoją obecnością uświetnili m.in. Ewa Białołęcka, Jakub Ćwiek, Jarosław Grzędowicz, Marek S. Huberath, Anna Kańtoch, Jacek Komuda, Maja Lidia Kossakowska, Robert M. Wegner oraz wielu innych. Fani mieli mnóstwo okazji do kontaktu z twórcami, między innymi poprzez liczne spotkania autorskie, czy rozdawanie autografów.

Dużą popularnością cieszyły się prelekcje w klimatach fantasy, science fiction, steampunk, manga
i anime, a także wiele innych. Nowością na Pyrkonie był blok anglojęzyczny, w ramach którego można było posłuchać prelekcji w języku angielskim, m.in. o steampunku, czy wiktoriańskiej Anglii, a także jak kreatywnie przeklinać po angielsku ;)

Dostępność hal targowych przez 24 h na czas trwania konwentu sprawił, że wielu uczestników zarówno w dzień jak i nocą odwiedzało Games Room. A oferował on w tym roku mnóstwo atrakcji poczynając od planszówek, poprzez gry karciane, skończywszy na

grach bitewnych.
Wiele gier miało swoje turnieje i pokazy, a nowym graczom zasady wyjaśniali członkowie Poznańskiego Stowarzyszenia Miłośników Gier Planszowych.

Nie można zapomnieć o Bloku Konkursowym, który jak zwykle dostarczył mnóstwo pozytywnych emocji i pozwolił na wygranie ciekawych nagród. Tematyka konkursów opierała się na wiedzy na temat gier, książek , filmów. Nie brakowało także konkursów wymagających umiejętności czysto improwizacyjnych.

Organizatorzy sporą część programu poświęcili na gry terenowe, czyli LARP-y. Gry odbywały się w 3 salach przez cały czas trwania konwentu. Odbył się także największy turniej larpowy – Złote Maski.

Ważną rolę każdego konwentu, więc także i Pyrkonu odgrywa RPG. W tym roku jak zwykle doświadczyć mogliśmy wielu turniejów zarówno dla graczy jak i mistrzów gry. Nie zabrakło również prelekcji ze wskazówkami dla graczy, mistrzów gry, a także początkujących rpg-owców.

Na Pyrkonie nie nudzili się też fani gier komputerowych. Odbywały się liczne turnieje League of Legends, czy Starcraft. Można było pograć w liczne gry na komputerach i konsolach, i to zarówno w te najnowsze jak i w te, które bawiły nas wiele lat temu.

Pyrkon to nie tylko bloki tematyczne, o czym przekonał się każdy uczestnik konwentu zwiedzający bacznie halę targową nr 7. Wielką atrakcję stanowiły wystawy LEGO, modeli Star Wars, Star Trek. Swoje stoiska miały także księgarnie, wydawcy gier oraz sprzedawcy plakatów, fantastycznych strojów czy biżuterii.

Hala nr 7 MTP (fot. Marcin Pflanz)

Hala nr 7 MTP (fot. Marcin Pflanz)

Mistrz Yoda i piękna konwentowiczka (fot. Michał Roszak)

Mistrz Yoda i piękna konwentowiczka (fot. Michał Roszak)

Model Millenium Falcon wykonany przez Marka Kuleszę z Polish Garisson (fot. Marta Moszyńska)

Model Millenium Falcon wykonany przez Marka Kuleszę z Polish Garisson (fot. Marta Moszyńska)

Star Destroyer autorstwa Marka Kuleszy (fot. Marta Moszyńska)

Star Destroyer autorstwa Marka Kuleszy (fot. Marta Moszyńska)

Całość została okraszona licznymi występami artystycznymi, tanecznymi, koncertami, a także sprawdzonym pokazem Fireshow. Dzięki wszystkim tym atrakcjom, atmosfera Pyrkonu 2013 była naprawdę gorąca.

Pokaz Fireshow (fot. Katarzyna Nowacka)

Pokaz Fireshow (fot. Katarzyna Nowacka)

Pokaz Fireshow (fot. Katarzyna Nowacka)

Pokaz Fireshow (fot. Katarzyna Nowacka)

Podsumowując Pyrkon 2013 w 100% spełnił oczekiwania konwentowiczów. Kluczem do udanego Pyrkonu była różnorodność programowa. Każdy uczestnik znalazł tam coś dla siebie i miejmy nadzieję, ze w przyszłoroczna edycja powtórzy ten sukces.




Współpracujemy
Q-workshop EA Polska Fabryka Słów Wydawnictwo Portal Cenega Kuźnia Gier